Eerste rij-indruk Jeep Cherokee
Jeep pakt het bij de nieuwe Cherokee helemaal anders aan. Oude tradities zijn overboord gezet om nieuwe te starten. Een opvallend design en nieuwe techniek maken van de Cherokee op papier al een interessante auto. Hoe is de praktijk? In en rond Amsterdam doe ik een eerste rij-indruk op.
Ja, dat is even wennen. Geen hoekige lijnen en ronde koplampen, maar een gestroomlijnde koets met gemeen kijkende led-strips en hooggeplaatste achterlichten. De bekende Jeep-grille met zeven sleuven mocht blijven, het merk heeft goed begrepen dat niet álles moet veranderen. Het interieur is bekendere kost, hoewel ook hier enkele noviteiten zijn te vinden. Tussen de tellers prijkt een fraai kleurenscherm, maar het 8,4 inch aanraakscherm in de middenconsole eist de meeste aandacht op. Voor de belangrijkste functies zijn er ‘echte’ knoppen, zodat je niet snel misgrijpt.
Prettig hoog
De brede stoelen bieden een goede ondersteuning in je rug en het stuurwiel heeft een prettig dikke rand. Een goede zitpositie, waarbij je wel prettig hoog zit maar niet ‘op de bok’, heb je snel gevonden. Achterin is er dankzij de verschuifbare achterbank genoeg ruimte voor je benen en ondanks het panoramadak in de test-Cherokee is er voor passagiers met een bovengemiddelde lichaamslengte voldoende hoofdruimte. Helemaal achterin vind je, na het openen van de elektrisch te bedienen achterklep, voldoende ruimte voor een paar koffers. Er is geen tildrempel, dus je schuift ze zo naar binnen.
De nieuwe Cherokee wordt leverbaar met drie motoren, twee 2.0 diesels (140 en 170 pk) en een 3.2 V6 benzinemotor (272 pk). Voor deze rij-indruk ga ik op pad met de instapmotor, de 140 pk sterke 2.0 MultiJet dieselmotor. Het is een prettig blok dat beschaafd zijn werk doet en voor dagelijks gebruik voldoende vaart weet te brengen in de Cherokee. Het brandstofverbruik ligt zo rond de 1 op 12,5 maar daarbij moet je in acht nemen dat er veel stadskilometers in de testrit zitten. De dieselmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, die prettig zwaar schakelt. De sterkere motoren zijn altijd voorzien van de nieuwe, negentraps automatische versnellingsbak.
Stelling
Ik durf de stelling wel aan dat de nieuwe Cherokee de best sturende Jeep ooit is. Het is een fijne auto om in onderweg te zijn. De besturing is prettig bekrachtigd, lekker zwaar. Dat wil niet zeggen dat de Cherokee messcherp stuurt, maar dat past ook niet bij een SUV. Dankzij de vierwielaandrijving is de Jeep niet uit zijn spoor te krijgen, onderstuur is dus niet aan de orde. De Cherokee voelt stabiel aan, de vering is comfortabel en de demping vrij stevig. De terreincapaciteiten heb ik in de Amsterdamse stadsjungle niet uit kunnen proberen. Voor de off-road-liefhebbers is het goed om te weten dat Jeep Trailhawk-uitvoeringen aanbiedt, die beschikken over de befaamde 4×4-systemen van het merk.
De nieuwe Cherokee is er vanaf 44.990 euro en zit qua prijs enkele duizenden euro’s onder die van bijvoorbeeld de Audi Q5 en Mercedes-Benz GLK. De Jeep is meer dan die auto’s onderscheidend. De nieuwe Cherokee is in veel opzichten radicaal anders dan andere Jeeps, maar hij verloochent zijn afkomst nooit.
De Jeep Cherokee
Tekst en foto’s met dank aan: Bob Kroese, Autokopen.nl
Tags: cherokee • Jeep • rij-indruk