Nieuwe Chrysler motoren, negenbak, 4×4

Chrysler presenteert nieuwe motoren, transmissies en een vierwielsysteem, waarvan enkele bestemd zijn voor de nieuwe Jeep Cherokee. Bijzonder zijn ‘s werelds eerste voorwielaangedreven 4×4-systeem en een negentraps transmissie. 

Gisteren vond de presentatie plaats van nieuwe aandrijflijnen die de Amerikaanse autobouwer Chrysler zal toepassen in de auto’s van modeljaar 2014. Het unieke 4×4-systeem zullen wij tegenkomen in de verwachte Jeep Cherokee. 

Deze aandrijving is, jawel, voorwielaangedreven en beschikt over een ‘los te koppelen’ achteras. Off-road beschik je over 4WD maar wanneer de omstandigheden dat niet nodig hebben, bijvoorbeeld op de weg, wordt automatisch naar 2WD overgeschakeld. Dat scheelt brandstof. Het 4×4-systeem is voorzien van een ‘natte’ koppeling en sperdifferentieel. 

Negentraps transmissie

Over de negentraps automaat schreven we al eerder. Ook deze bevordert een efficiënter verbruik. Verder maakt de transmissie een ‘agressieve start’ mogelijk, soepel schakelen en worden geluid en trillingen verminderd. Een stuk of veertig voorgeprogrammeerde patronen laten je optimaal schakelen in ongeveer elke situatie. Chrysler introduceert ook nog twee (externe) zestraps transmissies die geschikt zijn voor de nieuw onthulde motoren.

Nieuwe Hemi V8, Pentastar V6 en Ecodiesels

In Europa wordt de Cherokee voorzien van de 2.0 MultiJet uit de Alfa Giulietta, in Noord-Amerika krijgt ‘ie de nieuwe 3,0 liter EcoDiesel V6. Daarin is de MultiJet II common-rail injectietechnologie van Chryslers partner Fiat verwerkt. Andere voorzieningen dragen bij aan uitstootreductie van ongezonde gassen. Een tweede, nieuwe 3.0 EcoDiesel is bestemd voor bedrijfswagens van het Chrysler-concern.

De in Amerika gelauwerde 3.6 Pentastar V6-motor krijgt een kleinere afgeleide. Deze krachtbron met 3,2 liter inhoud draagt alle kenmerken van z’n grote broer. Voor liefhebbers van het merk Ram melden we nog de komst van een nieuwe Hemi V8-benzinemotor. Dit monster heeft liefst 6,4 liter inhoud en zet maximaal 410 pk weg bij 5.600 tpm. Het maximale koppel bedraagt 582 Nm bij 4.000 tpm. Toch kan ook deze zestienklepper het brandstofverbruik temperen, dankzij de aanwezige cilinder de-activering. 

Tags: