Jeep Renegade en Compass nu als e-Hybrid

Het nieuwe hybride systeem e-Hybrid debuteert op de Jeep Renegade en Compass. In wezen mag het een milde hybride zijn, e-Hybrid maakt ook puur elektrisch rijden mogelijk.

Nog dit voorjaar staan bij de Jeep-dealers de nieuwe e-Hybrid uitvoeringen van de Renegade en de Compass. Deze nieuwe aandrijflijn – met 48 Volt-systeem en riemstartgenerator – lijkt op het eerste gezicht op een milde hybride: bij het vertragen wordt energie opgeslagen in een accu, die door een compacte elektromotor wordt gebruikt om extra power te leveren bij versnellen. Maar Jeeps e-Hybrid kan meer, al is dat soms afhankelijk van de laadstatus van de batterij en het vereiste vermogen.

Met e-Hybrid kan de Jeep stil (want elektrisch) starten, wegrijden in de eerste versnelling of achteruitrijden. Ook filerijden gebeurt volledig elektrisch, net als sommige parkeermanoeuvres. Daarnaast kan deze Jeep ook volledig emissieloos rijden met de benzinemotor uitgeschakeld. Vooral dat laatste is bijzonder voor zo’n compact hybridesysteem. De elektromotor is slechts 15 kW / 20 pk sterk, maar kan 55 Nm aan ‘e-boost’ (koppel) leveren. 

De benzinemotor is een viercilinder turbokrachtbron van 1,5 liter inhoud. Deze alleen genereert maximaal 130 pk vermogen en 240 Nm piekkoppel. Een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is standaard bij de e-Hybrid-aandrijflijn. Ten opzichte van de eerdere benzinemodellen liggen het verbruik en de CO2-uitstoot volgens Jeep tot 15 procent lager.

Upland

Er verschijnt een speciale introductieversie voor e-Hybrid Jeeps, de Upland. Overigens zal die ook leverbaar zijn op de ‘4xe’ plug-in hybride Jeeps Renegade en Compass. Voor de Upland worden duurzame materialen, milieuvriendelijke lakken en gerecyclede producten gebruikt. Zo zijn stoelen, hemelbekleding, vloermatten en – bij de Renegade – de zwarte kunststof panelen allemaal al eens eerder gebruikt. 

Tags: